Katalogi. Czy wszyscy wiedzą co to jest katalog stron www? Jaki jest wkład w pozycjonowanie serwisów internetowych? Czy ma sens? Jeśli tak, do jakich dodawać serwisy?
W poniższym tekście postaramy się rozwiać wszystkie wątpliwości.
Uwaga!
Na początek fundamentalna rada.
Nie należy wykorzystywać systemów automatycznych. Najwłaściwszym sposobem jest ręczne dodawanie wpisów wraz z unikalnymi opisami.
1. Co to jest katalog stron?
Jest to usługa, która polega na zebraniu w sposób encyklopedyczny zasobów sieci i udostępnianiu ich, oraz rozpropagowaniu informacji o pogrupowanych tematycznie stronach internetowych. Dostępne są dwa rodzaje. Moderowany i jego przeciwieństwo, katalog niemoderowany. Istnieją również dwa rodzaje akcesu, czyli dostępności. Pierwszy wariant to katalog stron darmowy. W drugiej opcji wpis do katalogu jest płatny, a treści podlegają moderacji.
2. Zalety i słabsze strony stosowania
Pozytywy:
A. bezpłatne
− nie geneują dodatkowych kosztów za dokonany wpis
− jest to niezwykle ekonomiczny pomysł na dodanie mocy pozycjonowaniu
− w sieci istnieje ogromna ilość bezpłatnych.
B. płatne
− wpisy w płatnych indeksowane są o wiele szybciej niż w wypadku ich darmowych odpowiedników
− płatne posiadają rozległą sieć linków o ugruntowanej pozycji
− proces akceptacji wpisów jest o wiele szybszy niż w wypadku bezpłatnych wersji
− treść jest ujęta w jednolite i logiczne ramy organizacyjne.

Negatywy:
A. katalogi bezpłatne
− linki z tych przestrzeni mają niestety niewielką wartość dla pozycjonowanej strony
− nie są moderowane i brak cenzury powoduje dużą ilość spamu
− do dużych uciążliwości należy zaliczyć czas oczekiwania na zatwierdzenie wpisu
− większość wykorzystuje narzędzie dla webmasterów, które pozwala usuwać doczepione do wpisów linki (Disavow Tolos)
− jest ono źródłem danych dla bazy tworzonej przez Google, a dotyczącej spamu.
B. katalogi płatne
− dodanie wpisu płatnego niestety obciążone jest opłatą.
3. Katalogowanie vs pozycjonowanie
W jaki sposób pozycjonowanie wspiera i czy jest możliwym podwyższenie pozycji serwisu poprzez działy tematyczne?
Urozmaicenie struktury linków ma niebagatelne znaczenie w okresowej ocenie serwisu, dokonywanej przez roboty wysyłane przez przeglądarki. Dlatego obecność portalu w wielu miejscach sieci jest ze wszech miar pożądana. Link Building serwisu wygląda wtedy imponująco i dostaje dużo punktów od programów indeksujących.
Pamiętać należy, że dzisiejszy algorytm wyszukiwania wspierany jest przez wiele programów dozorujących, jak choćby Panda i Pingwin, a także przez system sztucznej inteligencji. Wyszukiwarka uczy się bezbłędnie rozpoznawać linki naturalne i nie mylić ich z zapleczową masówką.