Co to jest audyt strony internetowej?

Audyt służy dogłębnemu poznaniu struktury strony www.  Zadanie najlepiej powierzyć firmie, która posiada w gronie pracowników, ludzi znających się na rzeczy. Wiedzą oni, na co patrzeć i czego szukać. Ważny jest czas. Trzeba jak najszybciej rozpoznać i naprawić wszelkie niedociągnięcia.  Bez tego nie będzie możliwa optymalizacja.

1. To, co jest najważniejsze

Na samym początku trzeba poznać fakty. Na którym miejscu na poszczególne słowa kluczowe i frazy znajduje się serwis w wynikach wyszukiwania. Po tym poznać ile trzeba wykonać pracy.

Od pewnego czasu wprowadzono w życie dyrektywy wynikające z first mobile index. Wszystkie strony są badane na obecność wersji mobilnej i w ten sposób ustalana jest pozycja witryny. Już nie wersja desktopowa ma zasadnicze znaczenie.

Parametr „site” – pozwoli sprawdzić, czy wszystkie zasoby serwisu są zindeksowane przez przeglądarkę. Jeśli lista jest pusta może to oznaczać filtr od Google.

2. Co trzeba wykonać wewnątrz strony?

Rozpocząć należy od sekcji head. Tam znajdują się dwa tagi, które najbardziej interesują audytora.

„Title” – tag, który pojawia się w otwartej zakładce w przeglądarce, oraz wyświetlany jest w pierwszej linii wyników wyszukiwania. Bezwzględnie musi być unikalny i jest dobry jako audyt. Nie można tego bagatelizować. Ma to decydujący wpływ na ocenę przez roboty sieciowe wysyłane przez serwer wyszukiwarki.

audit

„Description” – ten tag pozwala zawrzeć powitalną formułę zachęcająca użytkowników do odwiedzin. Trzeba rzetelnie i metodycznie podejść do wypełnienia krótką i rzeczową treścią tego segmentu szablonu HTML. Jeśli nie zostanie spełniony ten warunek, użytkownicy źle ocenią serwis, nie znajdując tego, co było obiecane w opisie. Jeśli w ogóle opis nie zostanie wypełniony treścią, przeglądarka wyświetli tam tekst losowo pobrany ze strony.

Ważnym elementem są też słowa kluczowe. Do tego nie potrzeba żadnych specjalistycznych narzędzi. Wystarczy przeglądarka aby przeprowadzić audyt strony. Na podstawie własnego wyczucia tematyki i sugestii wyszukiwarki można zebrać pokaźną listę słów kluczowych do dalszego zbadania za pomocą bardziej wyrafinowanego narzędzia np. Google trendy.

Warto też zadbać o unikalność treści i zbadać, czy nie znajdują się powielone fragmenty lub – co gorsza – plagiaty. Za to od przeglądarki dostaje się etykietę duplicate content.

3. Dostępność dla robotów oraz indeksacja

Dla robotów sieciowych ważnym dokumentem jest mapa serwisu. Szybciej wtedy wykonują swą pracę i zapisują wszystkie dostępne podstrony.

W tym pomaga drugi dokument, mówiący co robot może robić na poszczególnych odsłonach serwisu. Jest to plik „robot. txt”

4. Linki na zewnątrz i w obrębie witryny

Linki zewnętrzne służą budowaniu pozycji strony. Należy dbać o zdrową ich strukturę. To oceniają programy indeksujące.

Wewnętrzna komunikacja zależy od linków umieszczanych np. w menu głównym, bocznym lub stopce. Ile się trzeba napracować nad logicznym i bezkolizyjnym rozplanowaniem wiedzą tylko doświadczeni web designerzy. Podczas audytu warto przyjrzeć się strukturze linków wewnątrz serwisu. Wpływają na usability serwisu.

Zostaw komentarz